راه قبولی در تیزهوشان

مؤسسات آموزشی با عملکرد برجسته مانند مدارس با تمرکز بر دانشکده‌ها، بین مؤسسات برتر کشور شناخته می‌شوند. این مؤسسات به دلیل کیفیت برتر در حوزه آموزش و استفاده از تجهیزات آموزشی مطلوب، در میان دانش‌آموزان بسیار محبوب هستند؛ اما ورود به اینگونه مؤسسات آموزشی چالش‌برانگیز است! برای پذیرفته شدن در آزمون ورود به مؤسسات با تمرکز بر دانشکده‌ها، دانش‌آموزان باید تلاش بیشتری در مطالعه و انجام دهند. در این مقاله، قصد داریم درباره راهکارهای پذیرش در آزمون ورود به مؤسسات با تمرکز بر دانشکده‌ها و همچنین روش‌های ثبت نام و اطلاع از نتایج، بحث کنیم.

بیش تر بخوانید: کارنامه دانشجویی

در سراسر جهان، تعداد زیادی دانش‌آموز با استعداد و هوش بالا نسبت به همسالان خود وجود دارند. این واقعیت در کشور ما نیز صدق می‌کند و بسیاری از خانواده‌های ایرانی فرزندانی با استعداد و باهوش دارند. یکی از اقدامات مهم والدین برای فرزندان خود، ثبت نام آن‌ها در مؤسسات برتر کشور به منظور ادامه تحصیل است. مؤسسات با تمرکز بر دانشکده‌ها، از جمله مؤسسات نمونه کشور برای خدمت‌رسانی به این دسته از دانش‌آموزان محسوب می‌شوند. ورود به اینگونه مؤسسات آسان نیست و نیازمند شرکت در آزمون می‌باشد. مؤسسات با تمرکز بر دانشکده‌ها با توجه به محدودیت ظرفیت، آزمون ورودی برگزار می‌کنند. این آزمون بر اساس سوالات ذهنی و سوالات درسی طراحی شده است. دانش‌آموزان تنها با کسب نمره قبولی در این آزمون، می‌توانند در این مؤسسات ثبت نام کنند. دانش‌آموزانی که تمایل دارند در آزمون ورود به مؤسسات با تمرکز بر دانشکده‌ها در سال‌های ۱۴۰۲-۱۴۰۳ شرکت کنند، باید خود را برای این رقابت آماده کنند. در آزمون ورود به مؤسسات با تمرکز بر دانشکده‌ها، نمره‌های بالا و پایین لحاظ می‌شوند. بنابراین، هر چه تعداد پاسخ‌های صحیح دانش‌آموزان به سوالات بیشتر باشد، به سمت نمره‌های بالاتر پیشرفت خواهد کرد و درصد پذیرش آنها بیشتر خواهد بود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت!

بیش تر بخوانید: my.medu.ir پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش

درصدهای مورد نیاز برای قبولی در تیزهوشان

دانش‌آموزان قبل از شرکت در آزمون مدارس با تمرکز بر دانشکده‌ها، باید با درصدهای مورد نیاز برای قبولی در این مدارس آشنا شوند. هر درس، درصدهای متفاوتی برای قبولی در آزمون دارد؛ بنابراین، داوطلبان باید قبل از آزمون، کتاب‌های درسی و منابع کمک آموزشی را به طور کامل مطالعه کنند تا بتوانند نمره بالا را در آزمون کسب کنند. ممکن است دانش‌آموزی در سایر امتحانات به جز امتحانات نیمسال اول و دوم مدارس شرکت نکرده باشد. بنابراین، اطلاعاتی درباره درصد قبولی و تراز مورد نیاز ندارد؛ بهتر است قبل از هر چیز با مفهوم دقیق درصد قبولی آشنا شوید. دانش‌آموزان با شرکت در امتحانات مدارس خود، حداکثر نمره‌ای که می‌توانند کسب کنند، نمره 20 است؛ اما نمره‌ای که برای قبولی در آزمون دیگری مانند آزمون مدارس با تمرکز بر دانشکده‌ها لازم است، حداکثر 100 و حداقل 33 است. هرچه دانش‌آموز بیشتر تلاش کند و نمره خود را به 100 نزدیک‌تر کند، درصد قبولی بالاتری خواهد داشت.

بیش تر بخوانید: انتخاب رشته دانشگاه آزاد ترم بهمن

نحوه محاسبه درصد قبولی در آزمون با تمرکز بر دانشکده‌ها

برای افزایش درصد قبولی در آزمون و نزدیک کردن نمره به 100، دانش‌آموزان باید در تمامی مباحث آموزشی تسلط داشته باشند. مطالعه و تمرین فراوان به آن‌ها در رسیدن به موفقیت کمک خواهد کرد. در این بخش با نحوه محاسبه درصد قبولی در آزمون با تمرکز بر دانشکده‌ها آشنا خواهید شد. لازم به ذکر است که آزمون با تمرکز بر دانشکده‌ها دارای سیستم نمره‌دهی منفی است، به این صورت که: هر پاسخ صحیح دارای 3 نمره مثبت است. هر پاسخ غلط دارای یک نمره منفی است. هر سوالی که بدون پاسخ بماند، بدون تأثیر در درصد قبولی می‌باشد. در نتیجه، هر 3 پاسخ غلط حذف یک پاسخ صحیح را به دنبال دارد. دانش‌آموزان باید به خاطر داشته باشند که هرچه نمره آن‌ها به 100 نزدیک‌تر باشد، درصد قبولی آن‌ها در آزمون بیشتر خواهد بود.

بیش تر بخوانید: جواب ارشد فراگیر پیام نور

روش محاسبه نمره خام آزمون تیزهوشان به شرح زیر است:

نمره خام = {(تعداد سوالات صحیح * 3) - تعداد سوالات غلط} / (تعداد کل سوالات آزمون * 3) و برای به دست آوردن نمره نهایی آزمون، باید عدد به دست آمده از فرمول بالا را در عدد 100 ضرب کرده و به این صورت درصد قبولی در آزمون تیزهوشان به دست می‌آید. نمره نهایی = {(تعداد سوالات صحیح * 3) - تعداد سوالات غلط} / (تعداد کل سوالات آزمون * 3)} * 100

کارنامه قبولی در آزمون تیزهوشان

بعد از شرکت دانش‌آموزان در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، باید صبر کنند تا نتایج تلاش‌های خود برای قبولی در آزمون اعلام شود. نتایج قبولی در آزمون تیزهوشان تقریباً یک تا دو ماه پس از برگزاری آزمون اعلام می‌شود. زمان انتشار کارنامه دانش‌آموزان در پایه‌های ششم تا هفتم و نهم تا دهم ممکن است متفاوت باشد. دانش‌آموزان برای اطلاع از نمرات و امتیازات خود باید به سامانه پادا به آدرس اینترنتی pada.medu.ir مراجعه کنند. دانش‌آموزانی که در آزمون تیزهوشان پذیرفته نشده‌اند، مردود اعلام می‌شوند! تراز این دانش‌آموزان کمتر از آخرین نمره قبولی است و دلیل عدم پذیرش آن‌ها در مدارس تیزهوشان است. کارنامه این عزیزان با نام “کارنامه عدم قبولی” به ترتیب در سامانه hoosh.medu.ir برای پایه‌های ششم تا نهم و در سامانه azmoon.medu.ir برای پایه‌های نهم تا دهم منتشر می‌شود. بعد از مطالعه دقیق کارنامه منتشر شده، دانش‌آموزان در صورت اعتراض به نمرات و امتیازات می‌توانند اعتراض خود را در سامانه ثبت کنند. در ادامه به بررسی نحوه دریافت کارنامه از سامانه پادا پرداخته شده است.

بیش تر بخوانید: چگونگی ثبت نام تیزهوشان

نحوه دریافت گزارش قبولی در مدارس تیزهوشان

دانش‌آموزان می‌توانند به منظور راحتی بیشتر در زمان اعلام نتایج قبولی، مراحل زیر را پیش بینی کنند و به نتایج و نمرات خود در آزمون آگاه شوند. همانطور که اشاره شد، زمان اعلام نتایج حدوداً یک تا دو ماه پس از برگزاری آزمون خواهد بود. مراحل به شرح زیر است:

  1. 1. در ابتدا، دانش‌آموزان باید در زمان اعلام نتایج وارد سامانه اعلام نتایج به نشانی pada.medu.ir شوند.
  2. 2. پس از ورود به سایت، روی گزینه “اعلام نتایج تیزهوشان” کلیک کنند.
  3. 3. صفحه‌ای برای ورود به سامانه باز می‌شود که دانش‌آموزان باید کد ملی و رمز عبور پادا را وارد کرده و روی گزینه “ورود کاربران” کلیک کنند.
  4. 4. در صفحه جدید، تمام اطلاعات کاربر (دانش‌آموز) قابل مشاهده است. دانش‌آموز می‌تواند در این صفحه گزارش قبولی خود را دریافت کرده و از نمرات و تراز قبولی خود مطلع شود. در گزارش، تمام جزئیات آزمون دانش‌آموز از جمله نمرات و الویت‌ها درج شده است.
  5. 5. دانش‌آموزانی که نسبت به نمرات خود اعتراض دارند، نیز می‌توانند از طریق همین صفحه اقدام به ثبت اعتراض خود کنند.

قبولی در مدارس تیزهوشان تنها از طریق قبولی در آزمون ورودی امکان‌پذیر است. نحوه ثبت‌نام در این آزمون از طریق سامانه مربوط به پایه‌های ششم تا هفتم و نهم تا دهم تیزهوشان است. یکی از راه‌های قبولی در آزمون تیزهوشان، تسلط کامل بر مباحث می‌باشد. دانش‌آموز باید تلاش فراوانی را برای مطالعه کامل دروس انجام داده تا بتواند درصد قبولی خود را در آزمون بهبود بخشد. هر چه تعداد پاسخ‌های صحیح دانش‌آموز به سوالات آزمون بیشتر باشد، درصد قبولی نیز افزایش می‌یابد و هر چه تعداد پاسخ‌های غلط بیشتر باشد، دانش‌آموز فرصت کمتری برای قبولی خواهد داشت. بر اساس شرایط آزمون و ضرایب سوالات، هر سه سوال غلط یک سوال صحیح را از بین می‌برد؛ بنابراین، هنگام پاسخ‌گویی به سوالات، دقت لازم را داشته باشید و در صورت عدم آگاهی از پاسخ به هر یک از سوالات، آن سوال را بدون پاسخ رها کنید و به سوالات بعدی بروید. سوالات بدون پاسخ در درصد آزمون تأثیری نخواهند داشت. قبل از شروع آزمون، بهتر است داوطلبان با آرامش و بدون ترس از نتایج آزمون، خود را برای یک رقابت سالم آماده کنند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.