ثبت نام رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری

ثبت‌نام و ورود به دانشگاه‌های سراسری بدون کنکور در سال‌های اخیر مورد توجه دانشجویان بسیاری قرار گرفته است. طبق اطلاعیه‌های اخیر سازمان سنجش، ثبت‌نام بدون کنکور برای ترم مهر ۱۴۰۲ آغاز شده و تا تاریخ ۲۰ مرداد نیز ادامه خواهد داشت.

برای این منظور، داوطلبان باید دفترچه انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری را از وب‌سایت سازمان سنجش دریافت کرده و بر اساس اولویت خود در فرم انتخاب رشته وارد نمایند. علاوه بر این، افرادی که در آزمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام نکرده‌اند، این امکان را دارند که در زمان مقرر، به ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور سال ۱۴۰۲ اقدام کنند.

بیش تر بخوانید: ثبت نام تیزهوشان تا کی وقت داره

روش‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های سراسری:

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های سراسری به دو روش متمرکز و نیمه‌متمرکز تقسیم می‌شود. پذیرش متمرکز: در این روش، رتبه و تراز هر داوطلب بررسی می‌شود و در دو مرحله اسامی قبولی‌های دانشگاه اعلام می‌شود. اکنون بیشتر دانشگاه‌ها از این روش برای پذیرش دانشجو استفاده می‌کنند.

پذیرش غیرمتمرکز: رشته‌هایی که برای قبولی در آن‌ها داوطلبان باید به‌جز کسب حد نصاب علمی، شرایط و مراحلی مانند مصاحبه، معاینه، آزمون‌های عملی و غیره را نیز برآورده کنند، به اصطلاح دارای پذیرش غیرمتمرکز هستند. در این روش، نتایج به صورت قطعی اعلام نمی‌شود و قبولی اولیه به معنای پذیرش قطعی نیست. نتایج قطعی اعلام می‌شود و در نتیجه سال تحصیلی برای این رشته‌ها از اواخر دی و بهمن ماه آغاز می‌شود.

بیش تر بخوانید: انتخاب رشته تجربی

ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری در ترم مهرماه

دانشگاه‌های سراسری در شعبه‌های مختلف، در نوبت اول ورودی مهرماه دانشجویان را پذیرش می‌کنند. به همین منظور، سازمان سنجش در مرداد ماه اطلاعیه ثبت‌نام بدون کنکور و تنها براساس سوابق تحصیلی را در وب‌سایت منتشر کرده است. دانشجویان پس از دانلود دفترچه راهنما و مطالعه آن، رشته‌های موجود را در دانشگاه‌های مختلف انتخاب کرده و در زمان مقرر، ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند.

بیش تر بخوانید: دانشگاه پیام نور

ثبت‌نام بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری در بهمن ماه

افرادی که قصد ادامه تحصیل در نیمسال بهمن ماه را دارند، باید در نیمه دوم آذر تا دی ماه فرآیند ثبت‌نام خود را انجام دهند. این افراد باید پس از دانلود دفترچه راهنما و مطالعه آن، رشته‌های موجود را بررسی کرده و در سیستم ثبت‌نام مربوطه را وارد کنند. در ممنوعیت ثبت نام رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری، دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان که فاقد مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی هستند، حق ثبت نام و شرکت در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری را ندارند.

در صورتی که این افراد ثبت نام و رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند، پذیرش آنها باطل خواهد شد. همچنین، نتایج ثبت نام بدون کنکور به همراه نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری پس از اتمام مهلت نام نویسی منتشر می شوند. داوطلبان می توانند با استفاده از شماره پرونده و کد رهگیری خود به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند و نتایج خود را مشاهده کنند.

این نتایج همزمان و یکپارچه منتشر می شوند، بنابراین تمام داوطلبان شامل کسانی که فقط در ثبت نام بدون آزمون شرکت کرده‌اند و یا رشته خود را از میان رشته‌های بدون آزمون و با آزمون انتخاب کرده‌اند، قادر خواهند بود نتایج خود را دریافت کنند. در مدارک صادر شده برای دانشجویان بدون کنکور دانشگاه سراسری، کلمه بدون کنکور نوشته نمی شود.

بنابراین، افرادی که به هر دلیلی نمی توانند در کنکور شرکت کنند و تمایل به ادامه تحصیل بدون کنکور دارند، بدون نگرانی از درج کلمه “بدون کنکور” می توانند ثبت نام کنند. دانشگاه های سراسری در سالیان اخیر سیاست پذیرش بدون کنکور داوطلبان را در دوره های روزانه و شبانه اجرا کرده اند.

در این روش، پذیرش داوطلبان با ثبت نام در کنکور مورد نظر و بر اساس سوابق تحصیلی انجام می شود. اطلاعات مربوط به رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری در دفترچه راهنمای ثبت نام بدون آزمون سایت سنجش آموزش کشور مشخص شده است. این دفترچه همزمان با شروع ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری منتشر می شود و بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور در دسترس قرار می گیرد.

بیش تر بخوانید: ثبت نام شاهد پسرانه

“ممنوعیت ثبت نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری شامل چه افرادی است؟

به اطلاع می‌رساند که دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای، کاردانش نظام قدیم هنرستان که بدون مدرک پیش‌دانشگاهی یا کاردانی هستند، حق ثبت نام و شرکت در ثبت نام بدون کنکور دانشگاه‌های سراسری را ندارند و در صورت ثبت نام و انتخاب رشته، پذیرش آن افراد باطل خواهد شد.

اعلام نتایج انتخاب رشته بدون کنکور سراسری سال 1402

نتایج ثبت نام بدون کنکور پس از مدتی پس از پایان مهلت نام‌نویسی که معمولاً در اواخر ماه شهریور است، همراه با نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش منتشر خواهد شد. داوطلبان با مراجعه به سایت سنجش و استفاده از شماره پرونده و کد رهگیری خود می‌توانند رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده و نتایج خود را مشاهده نمایند.

نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری و نتایج ثبت نام بدون کنکور به صورت یکپارچه و همزمان اعلام می‌شوند. بنابراین تمام داوطلبان، بی‌تفاوت از آنکه فقط در ثبت نام بدون کنکور شرکت کرده باشند یا انتخاب رشته خود را از میان رشته‌های بدون کنکور و با کنکور انجام داده باشند، قادر به دریافت نتایج خود هستند.

بیش تر بخوانید: مشاوره تحصیلی تلفنی با موبایل

تفاوت مدرک دریافتی برای بدون کنکور با مدارک دیگر رشته‌های دانشگاه سراسری

در صورت ادامه تحصیل به صورت بدون کنکور در دانشگاه سراسری، در مدرک تحصیلی اشخاص کلمه بدون کنکور ذکر نمی‌شود. بنابراین افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند در کنکور شرکت کنند و تمایل دارند به صورت بدون کنکور ادامه تحصیل دهند، بدون نگرانی از وجود عبارت «بدون کنکور» می‌توانند در ثبت نام خود اقدام نمایند.

سخن پایانی یکی از سیاست‌های دانشگاه‌های سراسری در سال‌های اخیر، پذیرش داوطلبان بدون کنکور در دوره‌های روزانه و شبانه بوده است. در این روش، پذیرش داوطلبان بر اساس ثبت نام در کنکور مورد نظر و بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

اطلاعات مربوط به رشته‌های بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری در دفترچه راهنمای ثبت نام بدون آزمون سایت سنجش توضیح داده شده است. این دفترچه به طور همزمان با شروع ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری منتشر می‌شود و بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

سوالات متداول پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری

بر اساس چه معیاری پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌های سراسری انجام می‌شود؟ عموماً پذیرش بدون کنکور داوطلبان در دانشگاه‌های سراسری برای دوره‌های کاردانی و کارشناسی ارائه می‌شود و بر اساس سوابق تحصیلی داوطلبان صورت می‌پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنم مقاله فوق را مطالعه فرمایید. تا کدام تاریخ می‌توان در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری ثبت نام کرد؟ به اطلاع می‌رسانم که ثبت نام در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری از تاریخ 18 مرداد 1402 آغاز شده و تا 23 مرداد ادامه خواهد داشت. همچنین احتمال تمدید این تاریخ تا 15 شهریور نیز وجود دارد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.